sobota, 21. novembra 2015

Dior

Autor: Isabelle Rabineau
Vydavateľstvo: Brána
Rok vydania: 2014
Jazyk: český
Počet strán: 312 + 8 strán fotografií

D – I – O – R. Štyri písmená znamenajúce, za života Christiana Diora, úspech, slávu a bohatstvo. Meno, ktoré v sebe skrýva Boha a zlato („Dieu“ a „or“) sa stalo nesmrteľným synonymom elegancie, ženskosti a štýlu. Jeho New Look znamenal obrovský povojnový prevrat v odievaní a bol prijatý s obrovským nadšením. Práve jeho prvá módna prehliadka znamenala moment, kedy sa z Christiana stal Dior.

"Sotva skončila válka, pařížské krejčovské salony pochopily, že je třeba vykonat náhlou a totální změnu. New Look z roku 1947 byl nezbytnou a naprostou proměnou.“

Autorka nás, začiatkom knihy zoznamuje so životom Christiana Diora pred Diorom. Plachý, ale dobrosrdečný a tvorivý Tian, ako si samotný návrhár hovoril, vyrastal v kruhu milujúcej rodiny a rastlín v rodinnom sídle Rhumbs v Granville. Vzťah ku kvetom a tiež k matke, Madeleine, ktorá ich milovala rovnako, nemal hraníc. Jeho osobným rastlinným fetišom sa stala konvalinka, ktorá sa neskôr objavovala aj v jeho módnej tvorbe. Cit pre módu a tvorivú prácu prejavoval vo vytváraní kostýmov na maškarné plesy a zábavy.

„Život je třeba žít jako umělecké dílo a nutně vybízí k vynikajícím výkonům.“ Christian Dior

Christianov život, pred zrodením Diora, nepredstavoval vždy prechádzku ružovou záhradou. Poznamenalo ho nešťastie rodiny, krach ich firmy a tiež hrôzy, ktoré so sebou priniesli dve svetové vojny. Nebyť, však, týchto pádov, nezrodil by sa 12. februára 1947 Dior.

Životný príbeh Christiana Diora, ktorý nám autorka predkladá, je doplnený o fotografie z jeho života, ktoré dotvárajú obraz o tejto módnej osobnosti, ktorá navrátila zvýraznenú líniu ženského tela v odievaní. Práve fotografia, slávila na začiatku 20. st. svoj zrod a uchvátila aj mladého Diora. Christian sa už v mladosti pohyboval v kruhu maliarov, hudobníkov, fotografov. Načúval ich rozhovorom, viedol s nimi dialógy, učil sa umeniu a popri tom kreslil.

„Celou dobu pořád jen kreslí na všechno, co mu přijde pod ruku, což vyvolává nelibost jeho učitelů z té jeho posedlosti donekonečna čmárat do učebnic křivku ženské nohy na vysokých podpatcích.“

Autorka podala život tejto osobnosti veľmi elegantne, i keď pre mňa stroho. Síce bol text doplnený o vyjadrenia priateľov a blízkych osôb, spolu so slovami samotného Christiana Diora, občas som sa v texte strácala. Je prirodzené, že ak sa jedná o biografiu, budú informácie prevládať nad príbehom. Neustále som, však, v duchu porovnávala tento titul s biografiou Coco Chanel – Pohled zblízka od Lisy Chaneyovej. Možno práve rezervovanosť a uzavretosť Christiana Diora mi nedovolila dostať sa k nemu hlbšie. Tiež ma mrzí, že jeho tvorbe je venovaná pomerne malá časť knihy. Je známe, že sa Dior prezentoval ako módny návrhár len v posledných desiatich rokoch svojho života, no chýbal mi bližší pohľad do jeho salóna, bližší pohľad na jeho nápady.

Však, aj napriek malým výčitkám k tejto knihe, som si jej čítanie vychutnala a som rada, že som nahliadla do života tohto talentovaného módneho návrhára. Posolstvo, ktoré po sebe zanechal, a ktoré značka Dior šíri aj naďalej je nesmrteľné, presne tak ako samotný Christian Dior.

„Jednoduchosť, dobrý vkus a upravenosť sú tri základy dobrého obliekania.“ Christian Dior

 





2 komentáre:

  1. Rada čítam biografie a táto bude určite zaujímavá :) Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som ich začala čítať len tento rok a zatiaľ som mala šťastie len na kvalitné kúsky. Ak mi vieš niečo odporučiť, budem len rada :)

      Odstrániť