utorok, 5. apríla 2016

Lolita

Autor: Vladimir Nabokov
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2001
Jazyk: slovenský
Počet strán: 322

Lolita, kontroverzná novela, ktorá patrí k najpozoruhodnejším dielam dvadsiateho storočia, sa po dlhých úvahách o jej kúpe, či nekúpe, ocitla nie len v mojej knižnici, ale hneď aj v mojich rukách. Prvý strany a kapitoly som doslova zhltla, no ako sa príbeh vyvíjal, moje nadšenie z neho opadalo. A ak to vlastne dopadlo? No, poďme pekne postupne...


"Lolita, svetlo môjho života, oheň môjho lona. Môj hriech, moja duša. Lo-li-ta - konček jazyka poskočí po troch schodíkoch zvrchu z podnebia a na treťom zľahka klopne o zuby. Lo. Li. Ta."

Príbeh o zakázanom mileneckom vzťahu medzi nevlastným otcom a jeho dvanásť ročnou chovankyňou ma svojím námetom a kontroverzným motívom veľmi lákal. Nejakú základnú vedomosť o dejovej línií príbehu som mala ešte pred začiatkom čítania knihy. Prevracaním stránok príbehu som sa dozvedala viac, no nie vo všetkých momentoch mi to bolo po chuti. Z celého príbehu som ostala trošku zmätená a zaskočená.

Kniha Lolita asi nie je, pre mňa, to pravé orechové, čo ma mrzí. Čítala som na román veľkú chválu. Pre mnohých čitateľov je táto kniha ich každoročným rituálom a pokladom, ku ktorému sa vracajú. Pre mňa je to bohužiaľ text, ktorý mi až tak nesadol, a ktorý, priznávam, bol na mňa príliš opisný a, v určitých miestach, filozofický, čo ma veľmi mrzí. Problémom nebol ani tak kontroverzný obsah ako forma príbehu. Ako som už spomínala, úvodom a prvou polovicou deja som preplávala ľahko a rýchlo, no potom som začala upadať do akejsi melanchólie a otrávenosti z príbehu, pričom ma dej začal nudiť.

Počas čítania knihy som mala v hlavne nespočetné množstvo otázok a prekážok, ktoré by Humbertovi zabránili konať, tak ako konal. V príbehu mi veľmi chýbalo preniknutie do Lolitinho vnímania celej situácie, v ktorej sa ocitla. Z popisu rozprávača, a teda hlavného hrdinu, brala malá Lo celú situáciu až príliš pragmaticky. Samozrejme. sa časom začala búriť voči vplyvu svojho nevlastného otca, ale aj tak mi toto jej konanie prišlo nedostačujúce. Alebo mi v knihe niečo uniklo? Aj to je možné.

"Za dva roky vyrastie z nymfičky na "mladé dievča" a potom na "gymnazistku" - hrôza hrôz. Slovo "navždy" sa vzťahuje iba na moju vášeň, na večnú Lolitu, vpísanú do mojej krvi."

Každopádne mala aj táto kniha pre mňa určitý prínos. Len sa mi potvrdilo, že nie som až natoľko vyspelá čítať knihy filozofickejšieho charakteru, a čítať príbeh aj medzi riadkami. Mám sa ešte veľa čo učiť, aby som dokázala preniknúť a pochopiť úvahy "ťažších" autorov, medzi ktorých, po mojej skúsenosti, radím tohto autora. Možno sa ku knihe vrátim o pár rokov a budem schopná správne vnímať autorove myšlienkove pochody. Do vtedy Lolitu odkladám do svojej knižnice s trošku neurčitým pocitom.

Napíšte mi do komentárov ako sa táto kniha páčila Vám a čo si o nej myslíte. Váš názor ma v tomto prípade zaujíma ešte viac. Budem sa tešiť...






13 komentárov:

  1. Lolitu mám moc ráda. Je to jedna z mých nejoblíbenějších knih, i když taky na ní najdu určité mouchy. Například konec mi přijde hodně roztahaný, ale celkově jsem z ní měla po přečtení pozitivní dojem.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To áno, koniec bol napísaný dosť rozvláčnene. Mňa veľmi bavila prvá polovica knihy, tá mi prišla dynamickejšia. Asi si ju naozaj budem musieť prečítať ešte raz a v inom rozpoložení, možno jej prídem na chuť viac :)

      Odstrániť
  2. Zdá se mi, že poslední dobou zní můj komentář (u téměř všech klasik): "další z kousků, ke kterým jsem se ještě nedostala". Abych se už měla vážně zamyslet. Ale na Lolitu se chystám - opravdu a těším se. Snad se mi příběh zalíbí o malinko víc než Tobě.
    Opět krásné fotky, Evi
    Měj se :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že toto je presne ten typ knihy, ktorý neulahodí každúmu na prvýkrát. Určite ju knihu neodsúvam, len vo mne nezanechala pocit, aký som očakávala. Určite si knihu prečítaj, každá klasika za to stojí :) Pekný deň Ti želám!

      Odstrániť
  3. Nádherné fotky a moc zajímavá, taková "thought-provoking", recenze. Pardon za ten anglický výraz, ale přesně to na ni sedí... A můj příběh s Lolitou? Komplikovaný. Dostala jsem ji snad v jedenácti od jedné takové úžasné, ale trošku trhlé tetičky... A začala jsem číst. Samozřejmě, že jsem knihu nechápavě odložila. Vrátila jsem se k ní o dost let později, ale četla jsem s pocitem, že mi něco velice zásadního uniká. Věděla jsem, že klouzám po povrchu, ale nějak jsem se nedokázala dostat pod něj. Neměla jsem od té doby na Lolitu ani čas, ani moc náladu, ale budu se k ní muset vrátit a zkusit ji znovu. Tvoje recenze mě nakopla. Moc Ti děkuji. Snad se o téhle knize za pár let znovu pobavíme a třeba budeme o něco moudřejší. :) Krásný den!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vieš ako sa hovorí, do tretice všetko dobré... Hádam to tak bude aj s Tvojou skúsenosťou s touto knihou. Ja som to podobne mala s knihou Búrlivé výšiny, tiež sa mi pod kožu dostala až na druhýkrát. Užívaj jarné dni a maj sa pekne.

      Odstrániť
  4. Ty fotky jsou fakt krásné :) A je škoda, že Tě Lolita až tak neoslovila, ale třeba až se k ní jednou vrátíš, sedne ti líp. Pro mě je tahle kniha jeden z největších čtenářských restů co ještě musím dohnat a po Tvé recenzi jsem fakt zvědavá, jak na mě zapůsobí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne. Ja si Lolitu budem musieť časom prečítať opätovne, asi som ju nevzala do rúk v správnom čase a na určité veci je treba predsa len dozrieť. Skús to s knihou teda Ty, som zvedavá, ako sa ti bude páčiť.

      Odstrániť
  5. Ja sa tejto knihe stále nejak vyhýbam, ten námet mi príde trošku zvláštny. Ako vravíš, veľa ľudí túto knihu miluje, ale je aj veľa takých (a rozprávam o dospelých), ktorí ten "hype" okolo tejto knihy nechápu, takže neboj, nie si sama :) Krásne fotky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že si o mne nemyslíte, že som čudná. Ale túto knihu naozaj netreba posudzovať podľa názoru iných a treba si to skúsiť na vlastnej koži. Ďakujem Ti za Tvoj komentár.

      Odstrániť
  6. Knihu jsem zatím nečetla, ale rozhodně to chci napravit. Moc se mi líbí tvá recenze a fotografie jsou překrásné :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ti veľmi pekne, dúfam, že Ti knižka sadne a bude sa Ti páčiť :)

      Odstrániť
  7. "V príbehu mi veľmi chýbalo preniknutie do Lolitinho vnímania celej situácie, v ktorej sa ocitla. Z popisu rozprávača, a teda hlavného hrdinu, brala malá Lo celú situáciu až príliš pragmaticky." Pri čítaní Lolity je dôležitá jedna vec. Humbert Humbert je ukážkový nespoľahlivý rozprávač. Ak napr. napíše, že Lo sa z niečoho tešila, nemusí to byť pravda. Zámerne zavádza čitateľa a snaží sa ho dostať na svoju stranu. Ak sa niekedy v budúcnosti k textu vrátiš, never mu každé slovo. ;)

    OdpovedaťOdstrániť