sobota 24. septembra 2016

Slečna Brontëová píše o láske

Autor: Juliet Gael
Vydavateľstvo: Enigma
Rok vydania: 2011
Jazyk: slovenský
Počet strán: 510

Knižné príbehy, v ktorých knižná téma hrá prvé husle sú už len z princípu skvelé. Však, pridajte k tomu trio sestier, ktoré svojou tvorbou priniesli klasickej literatúre silné diela, ktoré dodnes celý svet ospevuje, vznikne nám pred očami úchvatná knižná záležitosť, ktorá milovníka klasiky, a hlavne sestier Brontëových nesmie minúť!

Kniha Slečna Brontëová píše o láske je biografickým románom, ktorý vychádza z faktov a korešpondencie sestier Brontëových v kombinácií s nenútenou fikciou. Román je spleť informácií a pútavého rozprávania o živote sestier Brontëových, o ich ambíciách a úspešnej tvorbe. Ich rodinné trápenie, prázdny spoločenský život a smutné vyhliadky do budúcnosti sú v hrubom kontraste s ich predstavivosťou, cieľmi a darom písaného slova. Ich odhodlanie, nebojácnosť a názory boli na dobu, v ktorej žili obdivuhodné. Prvotné obavy vystriedali, prvé nesmelé úspechy a napokon nezadržateľná sláva a uznanie literárneho a čitateľského sveta.

"Vykresľujem ženy tak, ako ich vidím a podľa mňa sú moje ženské postavy pravdivé a reálne. Ak čitateľská verejnosť odmietne prijať môj spôsob písania, pokojne môžem odložiť pero a nebudem ich viac obťažovať. Z neznáma som prišla, do neznáma sa môžem vrátiť."

Kto ma čo len trošku pozná osobne alebo číta môj blog, vie, že mám slabosť pre anglickú klasiku, a hlavne pre tvorbu sestier Brontëových. I keď som zatiaľ neprečítala všetky knihy, ktoré publikovali (po Villette a Shirley už intenzívne pátram v antikvariátoch), hrdo sa radím medzi ich obdivovateľov. Jana Eyrová je moja srdcová záležitosť a knižná láska. Na tento román sa hrdo doťahujú Búrlivé výšiny, pri čítaní ktorých mi naskakovala husia koža po tele. Bola som nadšená a prekvapená, keď som náhodou narazila na tento román, ktorý je, na moje obrovské počudovanie, celkom neznámi. 

"... predstavovala si vznešené gotické sídlo na opustenom mieste, skromnú, nepriebojnú ženu a pána domu... Bude vášnivá a bude mať dušu, možno bude guvernantkou a určite bude chudobná a jednoduchá ako ona sama, ale nebude sa správať ponížene a nebude krotká ani bojazlivá. Spoločensky bude na nižšom stupni rebríčka ako pán domu, ale v každom inom ohľade sa mu vyrovná. Bude sa volať Jane Eyrová."

Až táto kniha mi ukázala ako veľmi je dielo Jane Eyrová biografické, a ako sa ním Charlotte odhalila pred svetom. Román ukazuje ako oddane Charlotte Brontëová šírila posolstvo svojich dvoch sestier, a aký ubíjajúci musel byť pre ňu život na zabudnutom mieste, ja jej rodnej fare. Však, aj napriek smutným skutočnostiam dokázala zo svojho života a príležitosti, ktorá jej bola poskytnutá vydolovať maximum. Dostalo sa jej uznania, pocty, našla šťastie a lásku. Žila a milovala. Bola to naozaj obdivuhodná žena. Po prečítaní tejto knihy moje mienka o sestrách Brontëových a záujem o ich tvorbu ešte viac narástoli. Budem naozaj rada, ak moja recenzia namotivuje niekho k prečítaniu tohto krásneho biografického románu. Určite si Vašu pozornosť zaslúži.

Ak by Vás zaujímal môj názor a krátke recenzie na jendotlivé diela sestier Brontëových, kliknite SEM.

"Nazdávate sa, že keď ma nikto nepozná, som chudobná, jednoduchá, nízkeho vzrastu, nemám srdce ani dušu? Mýlite sa! Mám takú dušu ako vy a srdce plné citu ako vy. A keby ma bol Boh obdaril aspoň trochou krásy a bohatstva, bolo by vám rovnako ťažké opustiť ma, ako je teraz ťažké mne opustiť vás..." (úryvok z diela Jane Eyrová)


2 komentáre:

  1. Pre mňa jedna z najlepších kníh tohto roka! Objavila som ju úplnou náhodou za naozaj smiešnu cenu... Dodnes som veľmi šťastná, že sa mi táto náhoda stala. Aj keď som túto kniha čítala trošička dávnejšie, moje dojmy z nej sú stále silné a čerstvé. Každým dňom a okamihom kedy si na ňu spomeniem na nej vidím ďalšie a ďalšie plusy. Ani si nevieš predstaviť aká som šťastná, že ťa tento príbeh zaujal, ale že sa ti aj predovšetkým páčil :)! Ubíja ma, že takáto skvelá kniha, ktorá je naozaj priam hotovým literárnym skvostom... má tak málo ohlasov. Zo začiatku som si myslela, že je to tak len u nás na SR, no neskôr som zistila, že ani v zahraničí to nie je o moc iné. Autorka však vyzerá byť veľmi milá a príjemná. Bola by som veľmi rada keby niekedy ešte niečo napísala, a keby sa jej dostalo zaslúženej odmeny v podobe pozitívnych ohlasov. Jej dielo je maximálne nedocenené.
    Po tvojej recenzii mám chuť utekať do poličky, vytiahnuť Janu Eyrovu a čítať, čítať, čítať... Krásna recenzia :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. K tejto knihe si ma priviedla Ty, milá Kristínka, pomocou Tvojej recezie. Som Ti za to veľmi vďačná :) Ja a aj moja sestra, ktorá ju čítala, sme ňou boli nadšené. Stále premýšľam, ako knihu viac spropagovať, aby si našla širší čitateľský záber, pretože si to určite zaslúži. Ďakujem Ti veľmi pekne za inšpiráciu, komenár a podporu, ktorú mi takto odovzdávaš :) Je skvelé mať čitateľov ako si Ty! :)

      Odstrániť